OPAT

OPAT staat voor ‘Outpatient Parenteral Antimicrobial Therapy’ of ambulante parenterale therapie.

  • Ambulant: de therapie wordt niet toegediend tijdens een ziekenhuisopname, maar thuis of via het dagziekenhuis.
  • Parenteraal: de toediening gebeurt rechtstreeks in de bloedbaan via een katheter.
  • Antimicrobiële therapie: geneesmiddelen (bv. antibiotica) die worden gebruikt bij de behandeling van infecties die veroorzaakt worden door micro organismen zoals bacteriën, virussen en schimmels.
OPAT @ HOME logo

Waarom kiezen voor OPAT?

Het voornaamste doel van het OPAT-programma is jou de mogelijkheid bieden om jouw behandeling met specifieke
antimicrobiële geneesmiddelen (die enkel via een katheter kunnen worden toegediend) op een veilige manier verder te
zetten in jouw eigen thuisomgeving. Hierdoor vermindert de duur van jouw ziekenhuisopname en kan je dagelijkse
activiteiten (bijvoorbeeld werk of school) zo snel als mogelijk hervatten. Door minder lang in het ziekenhuis te
verblijven, wordt ook het risico op een bijkomende infectie verminderd.

Kan OPAT altijd?

Neen, er zal tijdens jouw verblijf in het ziekenhuis samen met jouw behandelend arts en het OPAT team bekeken worden of OPAT voor jou geschikt is. Hierbij staat jouw veiligheid steeds voorop. Niet elk antibioticum kan via OPAT toegediend worden en er moet voldoende omkadering aanwezig zijn in jouw thuisomgeving.

Via welke weg worden de geneesmiddelen toegediend?

Jouw behandelend arts zal tijdens jouw ziekenhuisopname nagaan welke katheter er het best voorzien wordt. Meestal
zal een PICC (‘Peripherally Inserted Central Catheter’) geplaatst worden t.h.v. de arm door een vaatchirurg. Deze
katheter kan veilig een aantal weken ter plaatse blijven en veroorzaakt weinig hinder.

Waar haal ik mijn geneesmiddelen en materiaal?

De geneesmiddelen en materialen worden door jezelf of jouw vertegenwoordiger afgehaald in de ziekenhuisapotheek. Bij opstart zal een toedieningsprotocol met instructies voor bereiden en toedienen van het antimicrobiële middel meegegeven worden. Geef dit document aan jouw thuisverpleegkundige zodat de toediening correct en veilig kan verlopen.

Geneesmiddelen en medische materialen worden door de ziekenhuisapotheek enkel teruggenomen ter vernietiging. Er zal geen terugbetaling gebeuren van reeds afgeleverde geneesmiddelen of materialen. Om deze reden wordt er slechts voor 2 weken per keer afgeleverd.

Wij vragen jou om voor afhalen contact op te nemen met de ziekenhuisapotheek zodat alles tijdig kan klaargelegd
worden. Bij vragen kan je (tijdens de kantooruren) steeds terecht bij de ziekenhuisapotheek.

Wie dient de geneesmiddelen toe?

De geneesmiddelen worden toegediend door een thuisverpleegkundige die bij jou thuis zal langskomen. De sociale dienst van het A.S.Z. zal je tijdens jouw opname helpen met praktische zaken rond de ontslagregeling en
keuze van een thuisverpleegkundige.

Is OPAT veilig?

OPAT is een veilige manier om jouw behandeling thuis verder te zetten mits duidelijke afspraken met de huisarts,
thuisverpleegkundige en jezelf.

Allergische reacties kunnen bij elk geneesmiddel optreden. Daarom worden de eerste dosissen van jouw behandeling
steeds toegediend in het ziekenhuis. Bij symptomen zoals huiduitslag, zwelling in het gezicht of moeilijkheden bij het ademen moet je onmiddellijk jouw huisarts, thuisverpleegkundige of het noodnummer 112 verwittigen.

Voorzie een propere werkplek zodat de thuisverpleegkundige de medicatie veilig en correct kan bereiden en toedienen. Een infectie t.h.v. een katheter moet absoluut vermeden worden! Jouw thuisverpleegkundige zal dit nauwgezet opvolgen. Als je een teken van infectie (pijn, roodheid, zwelling...) opmerkt t.h.v. de katheter, moet je onmiddellijk jouw thuisverpleegkundige, huisarts of behandelend arts in het A.S.Z contacteren. Als je koorts maakt en je bemerkt tekenen van infectie t.h.v. de katheter kom je best onmiddellijk naar de spoedgevallendienst van het ziekenhuis. Noteer mogelijke opmerkingen en vragen op de laatste pagina’s van dit informatieboekje. Je kan deze nota’s met je behandelend arts bespreken bij de volgende consultatie in het ziekenhuis of met je huisarts.

Hoe lang duurt de behandeling?

De duur van de behandeling is afhankelijk van de aard van de infectie en wordt bepaald door jouw behandeld arts. Je
kan voor meer info terecht bij jouw arts. 

Hoeveel kost OPAT?

Voor de meeste geneesmiddelen is een RIZIV tegemoetkoming voorzien, vaak na goedkeuring van het attest door de adviserende arts van de mutualiteit. Raadpleeg vooraf jouw hospitalisatieverzekering voor (eventuele) bijkomende terugbetaling. Voor de materialen betaal je zelf een bijdrage. De sociale dienst zal jou een kostenraming bezorgen tijdens jouw ziekenhuisverblijf.

Contactgegevens

Bij medische vragen of problemen kan je best eerst jouw thuisverpleegkundige of huisarts aanspreken. Indien nodig kan je ook steeds terecht bij jouw behandelend arts in het A.S.Z. of bij de infectioloog dokter Erica Sermijn via onderstaande nummers. Voor vragen rond geneesmiddelen of medisch materiaal kan je tijdens de openingsuren steeds terecht in de ziekenhuisapotheek.

Buiten de openingsuren neem je best contact op met de spoedgevallendienst. 

Brochures

14 december 2023
25 november 2022
  • Algemene inwendige ziekten & infectieziekten
25 november 2022
  • Algemene inwendige ziekten & infectieziekten
25 november 2022
14 december 2023