Uitsluiten van zorgverleners

Het is mogelijk om specifieke zorgverleners de toegang tot je patiëntendossier te ontzeggen, wat men noemt het uitsluiten van zorgverleners. Meer informatie en veelgestelde vragen over deze uitsluiting vind je op deze website

Wat is een uitsluiting?

Het dossier van een patiënt wordt gedeeld met een zorgverlener wanneer er een therapeutische relatie tot stand komt tussen de patiënt en deze zorgverlener. Een therapeutische relatie is een relatie tussen een patiënt en een zorgverlener in het kader waarvan gezondheidszorg wordt verstrekt, of simpel gesteld de vertrouwensrelatie tussen patiënt en zorgverlener. 

Bij gebrek aan een gekende therapeutische relatie in het systeem, hebben zorgverleners in principe geen toegang tot het medische dossier van de patiënt. Toch zijn er verschillende andere scenario’s mogelijk waarbij toegang tot het dossier vereist is. Enkele voorbeelden ter illustratie:

  • Wanneer een zorgverlener een staal opstuurt naar het ziekenhuislaboratorium kan een klinisch bioloog of laborant het dossier van de patiënt raadplegen;
  • In het kader van klinische studies kunnen medische gegevens uit de patiëntendossiers geraadpleegd worden door een onderzoeker;
  • Een zorgverlener wordt opgebeld door de huisarts van de patiënt met vragen over een verslag van een behandeling enkele maanden geleden;
  • Wanneer een patiënt bewusteloos op spoed toekomt en zijn/haar vertegenwoordiger niet tijdig bereikbaar is, zal de zorgverlener het patiëntendossier kunnen raadplegen om de juiste zorgen te kunnen toedienen.

In bovenstaande gevallen moet de zorgverlener het ‘break the glass-principe’ toepassen. Dit zal ook zo gelogd worden in het systeem met de bijhorende motivering van de zorgverlener (bv de therapeutische relatie is nog niet gekend door het systeem).

Een patiënt kan ervoor opteren specifieke zorgverleners de toegang tot zijn/haar dossier te ontzeggen (de zogenaamde ‘uitsluiting’ van een zorgverlener). Hierdoor mag een zorgverlener in principe op geen enkele wijze nog toegang krijgen tot het patiëntendossier. De patiënt mag een uitsluiting aanvragen, ongeacht of er een therapeutische relatie al dan niet bestaat of bestaan heeft. Zo kan een patiënt preventief een uitsluiting aanvragen (bijvoorbeeld wanneer een ex-partner een zorgverlener is).

Om de continuïteit van de zorg te verzekeren, bestaat de mogelijkheid om een uitsluiting tijdelijk te doorbreken. Stel dat een uitgesloten zorgverlener als enige van wacht is voor een specifieke medische discipline waarvoor de patiënt dringende zorg nodig heeft, dan zal deze zorgverlener alsnog toegang tot het patiëntendossier kunnen verkrijgen.

Er bestaan twee verschillende types uitsluitingen:

  1. eHealth uitsluitingen: via het eHealth platform kunnen enkel zorgverleners met een RIZIV-nummer worden uitgesloten. Deze worden intussen ook overgenomen in de nexuzhealth toepassingen. Het eHealth platform kan je bereiken via deze link: www.mijngezondheid.belgie.be.
  2. nexuzhealth uitsluitingen: via de nexuzhealth zorginstellingen kunnen zorgverleners en medewerkers (ook ondersteunend personeel zoals een administratieve medewerker) met of zonder RIZIV-nummer worden uitgesloten. Deze kunnen geraadpleegd en beheerd worden via mynexuzhealth, maar worden niet overgenomen door het eHealth platform.

Om een uitsluiting een zo breed mogelijke uitwerking te laten geven, is het daarom aangeraden om zorgverstrekkers met een RIZIV-nummer te registreren via het eHealth platform, waar ook niet-nexuzhealth zorginstellingen deze uitsluitingen kunnen raadplegen.

 

Wil je als patiënt een uitsluiting stopzetten, dan moet dit via dezelfde weg als de aanvraag gebeuren. Concreet wil dit zeggen dat een uitsluiting oorspronkelijk geregistreerd via het eHealth platform moet worden stopgezet via het eHealth platform. Een uitsluiting aangevraagd via een nexuzhealth zorginstelling, kan worden stopgezet via de mynexuzhealth (web)applicatie of via de nexuzhealth zorginstelling.

Aanvraagformulier uitsluiten van zorgverleners A.S.Z.

Gegevens aanvrager

Enkel cijfers noteren, geen leestekens

Gegevens uit te sluiten zorgverlener of medewerker

*indien het niet duidelijk is over welke zorgverlener of medewerker de aanvraag gaat, kan het ziekenhuis bijkomende vragen stellen
Enkel mogelijk op een tablet
Upload hier een kopie van jouw identiteitskaart.
Slechts één bestand. 25 MB limiet. Toegestane types: txt, pdf, doc.
De gegevens die u via dit formulier doorstuurt worden verwerkt zoals beschreven in onze Privacy policy.

Aanvraagformulier downloaden

Je kan ook het aanvraagformulier hier downloaden en vervolgens mailen naar ombudsdienst@asz.be of per post versturen naar A.S.Z. Ombudsdienst, Merestraat 80, 9300 Aalst. 

Waar kan ik terecht met vragen rond een melding over de tijdelijke doorbreking van een uitsluiting?

Wanneer een zorgverlener of medewerker een tijdelijke doorbreking van een uitsluiting doorvoert, zal deze zorgverlener of medewerker deze moeten staven. Deze motivering zal worden meegedeeld aan de patiënt.

Indien de patiënt deze motivering in vraag stelt, zal de patiënt contact moeten opnemen met onze ombudsdienst.